Zalaegerszeg, 2024.09.03 KI.
A ZX-81 számítógépről /Motto:
Egy újszülöttnek minden vicc új.
From the ZX-81 computer/Motto:
All
jokes are new to a newborn.
Ezt az összeállítást a szerző azon ifjaknak
/örökifjaknak szánja, akik most olvasnak
talán először erről a kis házi számítógépről,
vagy akik ez alkalommal feleleveníthetik
az 1980-as éveiket, amikor alig várták,
hogy otthoni kis ZX81-es számítógépüket
bekapcsolják, és elinduljanak egy új, és
izgalmas ösvényen…amelyen mára megér-
keztek az internet és a Skype világába…
1.foto: ZX-81 személyi számítógép (1KB)
ZX-81
personal computer (1KB)
Most 2024-ben, amikor egy “izmos”
home PC-nek látszó géped van otthon, pl.
egy: i7-12700,8GB RAM,250GB SSD,
Windows 11 operációs rendszerrel, és
mondjuk a Steam globális játék- és
szoftveráruházból egy letöltött szimulátor-
programot használsz programozható Flight
Simulator Joystick-val, mint egy tökéletes
összeállítással. Mai szemmel nézve talán
lekicsinyled a ZX81- nél alkalmazott
megoldásokat, de akkor gondolj arra. hogy
a PC-k bölcsőjénél a ZX-81 ott volt, és
sokat tett a PC-k elterjedéséért.Akkor tehát?
Jól teszed, ha dinamikájában figyeled a
dolgokat, és kellő alázattal fordulsz a
ZX81 felé-1.Foto.
A ZX81
The ZX-81
A gépet Clive Sinclair tervezte 1979 körül.
Az első igazi otthoni hobbi számítógépnek
tekinthetjük-50 font körüli árával. Ebben
olyan megoldások is segítették, pl. mint a
több funkciós fólia billentyűzet , és más
akkori házi meglévő szórakoztató
elektronikai gyártmányok felhasználhatók
voltak a környezetében, pl. a TV monitor-
ként volt felhasználható , normál kazettás-
magnó normál hangkazettával adattároló-
ként volt hozzá használható.
Műszaki adatok/Technical data
2.foto
Billentyűzet/Keyboard
*operációs rendszer: BASIC programnyelv
/értelmező
*felépítése: -CPU: microprocessor Z80A
-SCL Sinclair Computer Logic
(logikai áramkör a többi áram-
kör összeíllesztésére)
-ROM 8KB operációs rendszer
chip-je(Read Only Memory)
-RAM 1KB SRAM alapgépnél.
Bővíthető, felhasználó által írt.
-Modulátor:ki-és bemenő jelek
kialakítása, a TV számára is.
-feszültségstabilizátor
* többfunkciós fólia billentyüzet, 40 db
billentyűvel.
* magnetofon a program és adattárolásra
* felbontás a képernyőn :22sor (0,21),
32 oszlop (32,0),összesen 704 karakter
hely.
* képpontok:vízszintesen: 0-63, függ.: 0-44
* memória bõvítés 16K-32K
* hang nincs
* slow, fast üzemmód
Már egy használható home computert
kapunk az alábbi összeállítással:
ZX81 gép/1kB/ + 9V tápegység+ TV
amelynek 1KB-os RAM-ján dolgozhattunk,
a RAM megteltéig.
3.foto ZX-81 csatlakozói/
ZX-81 connectors
A gép baloldalán lévő “TV” csatlakozót
a géphez adott kábellel kellett a TV-hez
csatlakoztatni. A ZX81 jele az UHF 36.
csatornán jelent
meg, mint fekete-fehér kép.
MIC kimenetet a magnó mikrofon
bemenetéhez kellett csatlakoztatni, az
EAR hüvelyt pedig a magnó hangszóró
kimenetéhez.
/elvileg szalagos magnó is használható volt/.
Nyomtató /Printer
A gép tőlünk távolabbi oldalán van egy
hosszú rés alakú csatlakozó nyílás, ahova
nyomtató csatlakoztatására van lehetőség.
Ide-közvetlenül a 46 pólusú csatlakozóra
nyomva a nyomtató csatlakozóját a nyom-
tató üzemkész, a tápot a ZX81-ről kapja.
A géphez a nyomtatók közül a legolcsóbb
a Sinclair cég által kifejlesztett típus,4.foto.
4.foto: Nyomtató betöltött papirral/
Printer
with paper loaded
Ez különleges fémesen vezető papírral dol-
gozik, lehetőség van a képernyőn meg-
jelent tartalom kinyomtatására; a megírt
programlistád kinyomtatására, amit így
papírdokumentumon is megőrízhetsz;
egyidejüleg a képernyőre irással a
nyomtatóra is írhatsz;pl. ha a programfutás
alatt INPUT-al bekérsz egy számot,
azonnal ki is nyomtathatod papírra, azon
kívűl, hogy a képernyőre kiíratod, és
további műveleteket végzel a számmal.
Nyomtató: kivett papir egységgel:
Printer:with paper unit removed:
5.foto: Nyomtató kivett papir egység/
Printer
removed paper unit.
Nyomtató: egy kinyomtatott képernyőkép
és programlista mentéssel:
6.foto:Nyomtató:kinyomtatott képernyővel.
Printer
with a printed screenshot.
/A képernyőképen /konkrétan a Célbadobó
játéké/, és egy új tekercs fémesen vezető
papír látható/
Ha a feti összeállítású home computert
kikapcsoljuk /a 9V-os tápfeszültségdugasz
kihúzásával/, akkor a megírt, és a ZX81
1KB-os RAM-jában lévő program, vagy
adat elveszik, a RAM üres lesz.
Hol van a floppy disk meghajtó
(FDD-floppy disk drive) és Winchester
-merevlemezes tár-(HDD-hard disk drive),
amin tárolhatnánk, és a CD-ROM olvasó?
Akkor még nem voltak, vagy nagyon
drágák voltak , így lehetetlenné tették
volna egy olcsón beszerezhető házi
számítógép birtoklását. Helyette volt a
normál kazettás/vagy szalagos/ magnó,
normál hangkazettával adattárolásra.
[Kitérő1/Evasive1:
az IBM 1980-ban fejlesztette
ki az első 5.25”-os 5MB-os HDD-t, a nem
elillanó tartalmú tárat,1990-ben jelent meg
a 100MB-os HDD. 1978-ban jelent meg az
5 ¼”-os FDD 360KB-os tárolási kapacitás-
sal. Előtte 8”-es volt használatban 1972-től
a profi számítógépeken, amelyek nálunk
annak idején leginkább nagy cégek
számítástechnikai osztályán voltak
fellelhetők, és oda más “földi halandó”
nem igen léphetett be. A CD-ROM-ot ,
mint optikai adattárolót 1985-ben a Philips
és a Sony fejlesztette ki./
Ezeket a tényeket figyelembevéve jó
döntésnek látszott Clive Sinclair döntése,
amikor a program -és adattárolásra a
közönséges magnót használta.]Kitérő1
vége/Evasive1 end
A többfunkciós fóliabillentyűzet/
The multi-function foil keyboard
Egy billentyű általában öt funkciót lát el a
gépen. Rátekintve pl. az “ E “ billentyűre,
öt funkciót látunk.
7.Foto: Az “E” billentyű/It’s the “E” key.
Az hogy az ötből
melyik érvényes éppen a billentyű
lenyomásakor, az attól függ, hogy a gép
milyen módban van. Az érvényes módot a
képernyőn látható kurzor alakja mutatja,
amely módok a következők lehetnek:
“K”-alaku kurzor, keyword, azaz utasítás-
mód: REM használatakor,
“L”-alakú kurzor, letter,vagyis betűmód:
E betű írásakor,
“F”-function,vagyis függvénymód:
TAN (szögfüggvény)
“G”-graphics,vagyis függvénymód:
itt négyzetes grafikus jel.
“L” vagy “K” mód Shift mellett:STEP
Bekapcsolás után , ill. ha a gép új utasítást
vár “K” mód áll be, stb., stb.
A ZX81 csak nagybetűt használ, kisbetűk
írására nincs mód.
A magnó fordulatszámlálója megkönnyí-
tette a program gyors megkeresését a
szalagon. Bár ha pl. az “INTEGRALAS”
néven megírt saját programunkat a szalagra
pl. SAVE “INTEGRALAS” paranccsal,
vagy programsorral mentettük el, akkor a
gépnek a LOAD ”INTEGRALAS”
parancsot kiadva, és a megnót elindítva, a
gép az előtte lévő programokat nem vette
fel, de az “INTEGRALAS” programhoz
érve azt elkezdte betölteni a RAM területre.
A letöltés végét 0/0 üzenettel jelezte a.
Memória bővítő 16KB/
Memory expansion 16 KB
8.Foto: ZX-81 16KB memória bővítő
ZX-81 16KB memory expansion
Az 1KB-os alapgéppel is remek dolgokat
lehetett végeztetni, de használhatóságát
nagy mértékben fokozta egy memória
bővítő használata,esetünkben egy 16KB-os.
Ezt közvetlenűl lehetett a gép hátsó
részéhez bedugással csatlakoztatni. Ha a
nyomtatót is akartuk használni, akkor az
alapgépbe először a nyomtatót csatlakoz-
tattuk bedugaszolással,majd ezen keresztül
a memóriabővítőt bedugaszolással. Ez az
összeállítás sem igényelt külön tápegységet
/a képen egy eredeti Sinclair 16KB-os
RAM memóriabővítő látható/.
A memória felosztása:
A memóriacelláknak két állapota/tartalma
van, 0, vagy 1, ami magas, vagy alacsony
feszültséget jelent. Egy ilyen elemi
információegységet bitnek nevezünk. Egy
memóriacellával kettőig tudunk számolni,
kettővel négyig, nyolccal 256-ig (0-255).
Egy ilyen 8-as cellaegységet 1 byte (1 bájt)
-nak nevezünk. Egy 8-as cellaegység már
jól használható különböző információk
tárolására. 1024 byte tárolóhelyet 1 kilo-
bytenak (1KB)-nak nevezünk.
A ROM területen a gyárban bevitt BASIC
értelmező, és más működtető utasítások
vannak megőrizve.
A RAM terület tartalmát a a felhasználó
által legutóbb bevitt jelek határozzák meg.
A ZX81-nél A ROM címterület 0000 és
8191 között van.
A 8192 és 16383 közötti címterület nincs
használva.
A felhasználó a 16384-nél nagyobb című
cellákba írhat, az 1KB-os ZX81- nél a
legutolsó memória cella , amibe a
felhasználó írhat 17407.A 16KB-os bővítőt
használva ez a szám 33791. A programot a
gép a 16509 címtől tárolja. Az előtte lévő
rész a rendszerváltozók terűlete:
/16384-16508 között, ezek tartalmát kilo-
vashatjuk, ill. néhányat át is írhatunk/.
Egy összeállítás/An assembly:
ZX81 1KB
PC/basic PC machine 1KB
+16KB
memóriabővítő/memory expansion
+9V= táp/power supply
+Juno kazettás magno adattároló/
Juno cassette
recorder data storage
+TV mint monitor/TV
as a monitor
+nyomtató papírcserére vár/
printer paper
is waiting to be replaced.
+hasznos könyvek a gép használatához/
Useful books for
using ZX-81
9.Foto: Egy összeállítás./An assembly
Jelezte
a TV(monitor) képernyőjén, hogy a
ZX81 “LOAD “
/program betöltés/ paracs
alatt van, és
magnóról egy program/adat-
sorozat áramlik a géphez.
10.Foto: program
betöltési folyamat zajlik./
Program
is loading.
Program hangja/Sound of the program
Az áramló
program/adatsorozat hangja is
ellenőrizhető volt
a program betöltéskor pl.
egy
fejhallgatóval. Itt van egy Wav file,
ami az
“INTEGRALAS” program
betöltésekor
hallható.
11.File: Egy
program hangja betöltéskor.
The
sound of a program startup.
A program, adatok
elmentésekor hasonló
képernyőcsíkozás
látható és hangfolyam
hallható.
AZ
aztán végkép könnyűvé és biztossá
tette a program
megtalálását a szalagon a
fordulatszámkijelző
állásának felírása
mellett/helyett,
ha a program szalagra
mentése előtt
mikrofonnal rámondtad a
szalagra a program
nevét pl. egymásután
kétszer, azután
indítottad a
SAVE ”INTEGRALAS”
mentést. Amint
majd a képeken
láthatod a BRG Juno
kazettás magnója
pl. tökéletesen megfelelt
erre a célra.
Factory programs 1KB
Amelyek az alapgéphez készültek.
12.Foto: Gyári programkazetta 1KB/
Factory
program cassette 1KB
A képen egy gyári program kazettáját
látod 1kB-os játékokkal. A kazettán 5 játék
van:/pl.tekejáték, pályán manőverzés,
vadászgép, stb./ Természetesen sok játék
készült a 16KB-os, 32KB-os, 64 KB-os
memóriabővítővel ellátott géphez is.
Operációs
rendszer/Operating system
A gép
programnyelve a BASIC
magasszintű
programnyelv. Tehát a
programozáshoz nem
kell ismerni a ZX81
es gép Z-80A
mikroprocesszorának gépi
kódjait, közvetlen
működtető parancsait
/pl.:SRA r –az r
regiszter tartalmát jobbra
tolja eggyel/. A
BASIC programnyelven
megírt programot a
gép a programfutás
alatt átfordítja
közvetlen mikroprocesszor
vezérlő
utasításokká, amellyeket
végrehajtat a
mikroprocesszorral, aminek
az eredménye az
lesz amilyen célra a
programot
megírtuk/pl. levél, számítás,
rajz,
nyílvántartás , játék, kinyomtatott
dokumentum, stb.
Maga a BASIC szó egy
mozaikszó, amelyik
a Beginner’s
All-purpose
Symbolic Instruction Code
kifejezésből van
származtatva./ Itt most
érdekes lenne a
gép BASIC-jának
parancsairól és
utasításairól beszélni,
követve az egyes
billentyűknél feltüntetett
szavakat, pl. a
“H” billentyű feletti
“GOSUB”-ot,
összehasonlítva a
szabványosított
BASIC nyelvvel, de ez
egyrészt oldalakat
igényelne, de ennek a
kis írásnak most
nem ez a célja, ez majd az
alábbiakban
megismerhető könyvekben jól
benne van-lásd e könyveket
a 9.Foto-n.
Egy program: “INTEGRALAS” nevű a
ZX-81 monitorán kijelezve.
A program: “called “INTEGRALAS”
displayed on the ZX-81
monitor.
13.Foto: saját
megírt program/Own written
program.
Ez egy teljes
saját megírt program: 13.Foto.
Magnóra elmentve,
és most arról a ZX 81-
be betöltve,
futtatásra készen.Ez a monitor
(TV kép),
programíráskor is ilyen a kijelző.
A futtatás parancsa: RUN, vagy GOTO.
Ez a kis program
kiszámolta egy fűggvény
határozott
integrálját az [A;B]
intervallumon a
közelítő téglalapok mód-
szerével,
tetszőlegesen megválasztva a
közelítő
téglalapok H szélességét,
ezáltal tetszőleges
pontosságot érhetünk el.
4
∫(4X-
)dx=10,6666
ha H=0,01
0
A=0
B=4
pl. ha az f(x)
függvény:
f(x)=4x- az integrálandó függvény.
Ha h értékét
sokkal kisebbre vesszük, a
pontosság nő
/kérdés, meddig érdemes
növelni a
pontosságot?/
Ekkor a gép
percekig számolhat,
nyugodtan
otthagyhatjuk, ha ekkor egy
gépi kódú kis
szirénaprogrammal
folytatjuk a fenti
programsorokat , a gép
hangjelzést is
adhat, amikor végzett a
számolással. Ezt a
TV hangrószóróján át
hallhatjuk, ha a
TV-t kismértékben
elhangoljuk.
Egy kinyomtatott program a ZX-81
nyomtatójával archiválási célra
A printed program with the ZX-81’s
printer for archival purposes.
a fenti betöltött program papírra kinyom-
tatott képe.
14.Foto:
kinyomtatott program./A printed
program.
Persze ennél jóval
egyszerűbb és, kompli-
káltabb
programokat is lehet alkotni.
[Kitérő2/Evasive 2: a Microsoft cég a
Windows 95
operációs rendszeréig
támogatta a QBASIC
programnyelv
használatát,
amelyet a Windows 95
operációs rendszer
csomagja tartalmazott.
A QBASIC (a
QuickBASIC röviden) egy
strukturált
programnyelv, amely támogatta
a
szubrutinkezelést, és a hurokkezelést. A
ZX81 BASIC-ján
nevelkedettek, könnyű-
szerrel
alkalmazták ezt a nyelvet program-
mozásra
a Windows normális használata
mellett
Windows PC-n.A Windows még
előre
megírt,
BASIC
programokat is mellékelt, pl. a két
érdekes
program a Nibbles és a Gorilla
játék
/a két játékos dobójátékkal játszott.
Úgy
gondolom ez a BASIC hasznos
lehetett,
ill. lehet azoknak, akik speciális
programokat
akartak, akarnak maguknak
írni, pl.
speciális, gyakran elvégzendő
számításokat,
vagy méretezéseket, amelyre
a telepített windows nem alkalmas.
Megjegyzés:
a Windows XP-hez is beállít-
hattad
a QuickBasic-t,ugyan a programírás
elején figyelmeztető üzenet jön, de
jól
használható; ha egy magasszintű
programnyelvet
meg akarsz tanulni,
javasolható,
mert gyors haladást érhetsz el
QBASIC-al./A
Windows 7- től már
nem
érhető el.De ha szeretnél vele foglalk-
ozni,
akkor pl. a Windows 11-es PC nél is
egy Win
XP környezetet kell létrehozni, és
ott
máris tudsz használni egy QBASIC-ot.
15.Foto: QBASIC használata
Windows 11-es
PC-ben./
Using
QBASIC on a
Windows
11 PC
Kitérő2
vége/Evasive2
end.]
A gép a bekapcsolás után azonnal
értelmezi a BASIC
nyelvet. Forradalmi
újításnak
számított a ZX81-en az “egy
billentyű-egy
utasítás” elv, ami azt jelenti,
hogy minden BASIC
utasításnak egy
billentyű felel
meg, igy pl. a GOSUB
utasítást nem kell
külön öt betű
bepötyögésével
megadni, hanem egy
billentyű
lenyomásával beviheted.
/Természetesen
a ZX81 BASIC
nyelvjárása lehetőséget adott arra is, hogy
akik elmélyültek a
Z-80 mikroprocesszor
lelkivilágában,
megismerték annak
utasításait, azok
akár áttérhettek a gépi
kódú / közvetlen
mikroprocesszorvezérlő/
utasításokra, és
azok sorozatát összefűzve
alkották meg a
programjukat, amelyik
nyilván sokkalta
gyorsabban futott /akár
10x-es sebességgel
is/ a gépen, mivel a
BASIC utasítások
értelmezése, ill. átírása
a processzor
“nyelvére” nagy munka a
gép részére
-elmarad. Így pl mód nyílik a
számítógép ki és
bemeneteinek közvetlen
vezérlésére is. De
arra is lehetőséged van,
hogy a programod
egy részét BASIC-ban
írod meg,
programírás közben közben
áttérsz a gépi
kódú programrészre
/utasításokra/,
amelyekkel a gép nagy
teljesítménnyel
dolgozik, és a szükséges
pillanatban
visszatérsz a BASIC-be, és igy
a megírt
programutasításoddal pl. átadod a
BASIC-nak a gépi kódban kiszámított
adatot, amivel az
tovább dolgozik, vagy
pedig éppen az az
eredmény /pl. akár egy
rajz a képernyőn/.
Meg kell azonban
jegyezni, hogy
általad a gépi kódban bevitt
közvetlen
processzort vezérlő utasításaidra
már nem végzett a
BASIC programnyelv
szintaktikai
ellenőrzéseket, azaz így a
processzornak
kiadott parancsaidat nem
kontrollálta
semmi, rossz felépítésű
utasítással,
illetve ennek megfelelő kóddal
szegény Z-80A
mikroprocesszort tévútra
vihetted, amit úgy
észleltél lógó orral,
hogy a program,
amikor gépi kódra tért át,
“elszállt”, a gépet csak a tápfeszültség
dugasz
kihúzásával, és újra bedugásával
tudtad életre
kelteni. Ez egyébként a gép
további működését
nem befolyásolta,
mivel a 8KB ROM-on a BASIC és egyéb
gépvezérlő
utasítások be voltak “égetve”,
a gépet nem
lehetett “elrontani”. Gépi
kódos
mesterkedéseid esetén, mielőtt a
program futási
parancsot kiadtad, ezért
mindenképp
célszerű volt a megírt
programodat
elmenteni.
Könyvek a ZX-81 használatához/
Books for using the ZX-81
A
képen láthatók a kiadványok,
amelyeknek a Szerzői kitűnő segítséget és
tanácsokat adnak
a ZX81 használatához,
hardver és
programozás szinten lásd 9.Foto.
Egyéb
alkalmazások/Other appli-
cations.
ZX-81 két Joystick-kal/ZX-81 with two
joysticks
16.Foto: ZX-81 két joystickkal./ZX-81
with two
joystick.
Ebben
az összeállításban a ZX81-t “teljes
fegyverzetben”
látni a képen:ZX81alapgép
+16KB
memóriabővítő+nyomtató+
kazettásmagnó/hangkazetták
(adattároló)+
2db
joystick+monitor(TV)+9V DC
tápegység. A két joystick/ saját készítés/,
melyek
mikrokapcsolós kivitelűek voltak,
4 irányú mozgatást
+tűzgombot
tartalmaztak./ A
joystickoknak megfelelő
kivezetések utólagos
kialakításúak a ZX81
-en./ A fényképen
szereplő összeállításban
2 fő játszhatott
összehangolt csapatmunká-
ban amennyiben a
program/sw 2 fős alkal-
mazásra volt
megírva. Pl. egy konkrét
játéknál a baloldali joystickkal vezethettük
a gépűnket, a jobboldali
joystíck tűzgomb-
jával a
“lövészünk” tudott tüzelni, amikor
az ellengépet a
célkeresztbe manővereztük,
ill. be tudtuk
fogni, ami nem volt egyszerű,
mivel az
ellengépet a ZX81 “vezette”.
Persze a játék pár
BASIC programsorának
a módosításával a
játékot könnyedén átala-
kíthattuk pl. úgy,
hogy csak a baloldali
joystick
dolgozzon, a tűzgombja is hatásos
legyen tehát
mindent egy pilóta hajt végre,
vagy egyidejüleg
mind a két joystick dol-
gozzon, 5-5
funkcióval, ezáltal pl.
mindkét játékos-
“a másodpilóta” is- vezet-
hette a gépet, a
főpilóta is, és mindkét
tűzgomb hatásos,
stb. A nyomtatón egy
olyan
képernyőkép-kinyomtatás szerepel,
ahol az ellengép
még jobbra van a
célkereszttől,
jobbra kell manővereznünk,
hogy befogjuk. A
müszerfal az
üzemanyagmérő
állását, a meglévő
rakéták számát,
a találatok számát
aktuálisan
jelezte. A 4 irány mikro-
kapcsolója a
kereszt alaku lap-
kivágás alá volt
erősítve; a joystick
rúdjának felső
végén látható fekete mikro-
kapcsolót egy hajlított
“fémkeret” vette
körül, hogy az újjat a “tűzgombon”
segítse tartani.
Élcsatlakozó többszörözése “a” oldal.
Edge connection duplication “a” side.
A
ZX-81 Z-80A mikroprocesszorának
tanulmányozásához, és összekötési célra
készült, rajtuk jól láthatók a processzor
kivezetésének jelölései.
Egy
csatlakozó PC-hez, +1 csatlakozó
printerhez+1 csatlakozó más céláramkör.
One connection to PC+1 connection to
printer+1 connection to other target circuit.
17.Foto: Élcsatlakozó többszörözése “a”
oldal.
Edge
connection duplication “a” side.
Élcsatlakozó többszörözése “b” oldal.
Edge connection duplication “b” side.
A ZX-81 Z-80A mikroprocesszorának
tanulmányozásához,
és összekötési célra
készült, rajtuk
jól láthatók a processzor
kivezetésének
jelölései.
Egy csatlakozó
PC-hez, +1 csatlakozó
printerhez+1 csatlakozó
más céláramkör.
One connection to PC+1 connection to
printer+1
connection to other target circuit.
18.Foto:
Élcsatlakozó többszörözése “b”
oldal.
Edge connection duplication “b” side.
EPROM égető/EPROM burner
19.Foto: EPROM égető/EPROM burner
A képen egy
2716-os EPROM IC-t progra-
mozó áramkör (
másképpen nevezve
“EPROM égető”)van
a ZX81 előzőek-
ben bemutatott
élcsatlakozó többszörözőjé-
be bedugva,
függőlegesen állva,mögötte a
gyári 16KB RAM
bővítő látható. Egy
fényreklámra beprogramozott
EPROM a
billentyűzetre
téve látható; a másik
EPROM tartalma
beolvasásra vár a TV
(monitor) előtt ,
erre a célra kialakított
EPROM
csatlakozódoboz aljazatába
bedugva, ami
szalagkábellel csatlakozik a
fő programozó
panelhez. Ezáltal az
EPROM-ok
be-kivételével együttjáró
feszegetések nem
mozgatják a
ZX81+EPROM égető
panel összeállítást.
Megj.: mivel most
egy már programozott
EPROM-
memóriarekeszeinek kiolvasásá-
ról van szó, a
külön előállított 24V-os
programozófeszültség
vezetéke nincs az
” EPROM égető”
panel jack-jába bedugva.
Ez a fekete jack a szalagkábel fölött
látható, a
függőlegesen álló panel jobb
felső sarkán
átható.(a 2716 EPROM
16Kbit,ill. 2Kbyte
szerveződésű tároló IC,
tartalma UV
fénnyel törölhető.)
Hangos billentyűzet/Loud keyboard
20.Foto: Hangos billentyűzet/
Loud keyboard
Eredendően
a ZX81-es fóliabillentyűzete
“hangtalanul”
működik a konstrukció
jellegéből
fakadóan. Ez otthoni
körülmények között
praktikus is, mivel a
“computeres” hobbiddal másokat nem
zavarsz a
családból. Alkalmasint viszont
jó lenne, ha
visszajelzést kapnál a
billentyű
lenyomásáról, anélkűl, hogy
minden
billentyűleütés után a monitorra
néznél. A képen
egy ilyen kis áramkör
behelyezve látható
a hangszórójával /alul
balra/, amelyik
minden billentyűlenyomás-
nál egy bip hangot
ad ki a tőle jobbra lévő
hangszórón ;
ugyanekkor a “csendes”
billentyűzet fenti
előnyét is kihasználandó
egy bip be-ki
kapcsoló is el lett helyezve /
lásd az alsó
burkolaton-jobbra/.